16 March 2006

Nurul Amani

Pepagi buta on 12/12/05, aku dah call my MIL tanya pasal Amani. Sebak sangat bila bercakap ngan MIL, rindu kat Amani punya pasallah..nak pulak terdengar suara amani.."uhhh..uhh..uhhh" kat belakang. Bila my mom letak phone kat telinga dia, dia tengok je phone tuh...tak nak lak bersuara...

My mom kata, Amani ok. Pepagi dah bangun. Bila my mentua sembahyang and mengaji subuh-subuh tuh. Dia duduk je depan diaorang, duduk atas sejadah tengok muka diaorang tuh...sikit pun tak kacau..baikkkk nyee anak aku nih...Kalu letak atas katil pun, tak kisah sebabnya dia tak akan kemana-mana....duduk diam jeee...

Amani still tak leh merangkak ke depan...keblkg adelah..itu pun dua tiga langkah je..tapi dah pandai duduk sendiri..ok le jugak, walaupun tak leh merangkak ke depan, alleast dia leh duduk sendirik..tak terbalik ke belakang pun...kiranya duduk stabillah...alhamdullilah..idak le delay sesangat...

Tiap pagi and malam, aku mesti call my MIL to tanya pasal Amani...bukannye ape aku rindu kat dia...so setiap detik pasal amani aku nak tahu..takut jugak my MIL terasa ke ape kan..takut dia ingat aku tak percaya dia jaga anak aku..Hubby pun selalu call my MIL tanya pasal Amani. Then hubby ade cakap kat mak dia agar jangan kecik hati atau terasa kalu kitaorg selalu call dia tanya pasal amani...my MIL tak kisah...dia paham...Kalu camtu ..ok lahh...

On friday 16/12/05, aku cepat-cepat balik from opis..5.45 sharp aku cabut, amik LRT pegi Setiawangsa sbb Anis ade kat Setiawangsa umah adik ipar aku...my hubby dah awal-awal amik Anis kat umah Kak Ani then hantar dia pegi Setiawangsa. From Setiawangsa aku and Anis amik LRT ke KL Sentral sebabnya kitaorg nak balik Seremban ngan train commuter... balik nak jumpa Amani..yea..yeaa...

Memula ingat nak nak bas je..sbb Anis sibuk nak naik bas, dia tak pernah naik bas..tapi ari tuh...hujan lebat sangat and biasalah KL kalu hujan skit...jem le KL nih..Sampai kat KL Sental...mak aihhh...ramainya umat manusia...aku pegang Anis kuat-kuat..bukannye ape, takut terlepas, hilang tak ke satu hal....Beratur beli tiket komuter..punyalah panjang kena queue..Dah dapat tiket, turun pegi platform...train dah ade..."cepat-cepat kakak..train tuh" aku kata kat Anis..tapi perghhhh..penuh gila..padat ngan manusia..anis dah sibuk nak naik train.."jom ar naik..jom ar..ibu.."dia sibuk ajak aku naik train tu jugak...aku cakap kat..kita tunggu train lagi salu tah..train nih penuh sangat..then train tuh pun jalan..

Lebih kurang 15 minit another train datang, orang dah ramai berderet-deret kat tepi line kuning tunggu train berenti. Nasib baik pintu train bukak betul-betul depan aku, orang ramai dah start tolak menolak..anis jerit.."ape nih.." dia terkejut kot..sbb orang ramai then tolak-tolak dia..masuk je dlam train, sib baik dapat satu seat..anis duduk atas riba aku..Then train jalan dengan orang yg penuh sarat barat kat dalam tuh...Kebanyakkan orang yg baru balik kerjalah..Then sampai kat Mid Valley station, orang dah ramai turun, reda skit train...then sampailah...Serdang, Bangi..orang semakin kurang...train pun dah mula kosong...Anis dah selesa skit sbb orang dah tak ramai...start le dia panjat sana..panjat sini...duduk sana..duduk sini..Dia pegang handle antara dua seat tuh..bergayut.."ibuuu...kakak jadi monkey..."...ape-apelah lah anak oiii...asal kau bahagia....

Dalam pukul 8.20mlm kitaorang pun samapi kat Seremban station...sebelum tuh dah call my MIL mintak diaorg jemput kat Seremban station. Sampai je terus terkam kereta mentua.."Adikkkk..." serentak aku and anis jerit panggil Amani...hehehhee...macam drama swata lak...

Dalam keta, Amani tengok je aku, amik dia terus peluk-peluk, cium, gomol dia...dia sengih je..eiiiiiii geramnye budak nih..."eiiiii gigi adik dah kluar..., eeiiiiii adik dah tembam.."...Anis pun peluk-peluk adik dia..Leganya aku dapat jumpa Amani...

Selalunya pukul 9 mlm Amani dah tido..tapi malam tuh dia punya main, main ngan kitaorang lah...kol 12 mlm baru tido..bising atuk ngan nenek dia..suruh dia tido...hehhehee..

Then ari Ahad petang dlm kol 5, aku and anis dah bersiap nak balik KL, mentua hantar kitaorang kat komuter station, sampai je beli tiket terus naik train, kejap tuh train pun jalan...lambai-lambai Amani dr dlm train.. meleleh air mata aku tengok amani kat luar, aku nangis dan nangis, Anis bila tengok aku nangis, dia pun nangis tp tak le beriya-iya sambil peluk aku...semua orang tengok kitaorag...lantak le korang nak tengok ke, nak kutuk ke...sedih sesangant masa tuh.....Amani tgk kitaorg dgn muka yg sayu je...keciannye dia...

Dlm kol 7, sampai Tasik Selatan Station, hubby jemput. Tengok muka hubby, aku nangis lagi..aku cakap..aku kecian kat Amani dan dia pujuk aku dia kata aku kena bersabar sbb semua ni hanyalah untuk sementara waktu je...sementara nak dpt maid..

Dalam hujung bulan November, Amani dah stop makan ubat Prednisolone tuh...so far tak de kena fits lah, tapi tetiba on 19/12/05 Amani kena fits..tapi mak mentua tak beritau. Malam tuh hubby called dia baru dia beritau..Terkejut le kitaorang sbb Amani dah lama tak kena fits, doctor Amani ade beritahu, kalu kena fits balik cepat2 bawak dia pegi hospital...hubby tanya mak dia mcmana dia kena, then my mil explain le, actually Amani terjaga dari tido, tetiba senyap je, tak bersuara lansung, then my mil tgk badan amani mcm terkejung-kejung, tapi sekejap je lah jadi nye.....So...confirm le Amani kena fits balik...

Next week tuh aku and anis balik lagi naik train...mcm tulah rutin kitaorg selama Amani kat Senawang, tp kekadang tuh balik ngan hubby sekali..tapi idak le naik train...

On 27/12/05, Amani kena fits lagik, masa tu kat Senawang gak...again on 04/01/06, again and again...kiranya dalam seminggu, mesti kena sekali.. Since Amani asyik kena fits je..my mentua bawak Amani pegi berubat kat Rengit lagi sekali...Even after berubat tuh pun Amani still gak kena, kitaorang jest bersabar je dulu sbb next appointment ngan Prof ONg is on 24/01/06.

Tapi fits yg Amani kena skrg nih tak seteruk dulu...Dulu time dia kena fits dia tak sedar or tak alert lansung, tapi sekarang nih, Amani still alert bila time fits tuh..bila panggil dia boleh toleh carik..dia still leh pusing badan and try nak merangkak..tapi badan je kejap2 kejung....

Actually exactly on 01/01/06, Amani boleh merangkak kedepan...dia dah tak mengundur..Ye..a...yeaa..anak aku dah pandai merangkak..yea..yeaa...happy nye aku...
Dulu masa dia merangkak mengundur, dia selalu termasuk bawah meja, then tersangkut tak leh keluar..then hek..hek..hekk...nak melalak....kalu kita tak tarik dia kluar..kompem dia melalak...muahahahhaaa...kelakar ar anak aku nih....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home