08 March 2006

Ummi nak pindah ???

Lepas buat EEG ari tuh, Amani's next appointment is on 24/01/06. Prof Ong nak jumpa after 3 months. Lega skit..so EEG ari tuh kiranya penutup utk Amani ke hospital utk tahun 2005. Lega skit kepala otak aku nih....Cuti tahunan aku pun ngam2 je abis..Lepas ni kalu nak cuti MC jelah..sendirik mau ingat arr..

Baru nak relaks kan kepala otak aku nih..aku dpt berita buruk..Ummi, babysitter aku yg skrg dok tolong jaga Anis and Amani beritau yg dia dah tak leh nak jaga anak-anak aku, sbb dia nak kena pindah. Sekarang nih diaorg dok kat Bdr Tasik Selatan, so nak pindah ke Kg Malaysia, Sg besi kot..Jauh jugak le kalu aku still nak hantar bebudak tu kat ummi nih..

Aduhhh!!!! macamana nih, aku nih susah skit nak percaya orang lain. Nak pulak Amani ni memerlukan perhatian yg lebih. Pastu anak2 aku nih bukan jenis nak kat orang lain. So far, aku memang puas hatilah ngan Ummi nih, start dari Anis umur 2 bulan dia jaga sampailah Amani dah nak masuk setahun. Anis pun dah nak masuk 4 tahun 2006 nih. Lama tuh..

Aku pun start le kerja-kerja mencari babysitter baru...Call sana, call sini, pegi survey nursery merata tempat, susahnye idup aku masa tuh aku rasa...Menyesal pulak aku tak amik VSS kat opis aku ari tuh..kalu tak tentu tak susah-susah nak carik org jaga anak2.

Kitaorg, laki bini memang ada plan nak amik Indon maid. But not so soon. And aku nih pun ada masalah skit..takut ar...kan ke byk kes pasal indon maid nih...Adik aku sendirik pun terkena. Maid dia lari, dia tinggalkan anak2 adik aku yg umur 5 and 3 tahun kat umah. Maid tuh..cabut ikut jantan....Nasib baik le anak2 adik aku tuh dah besar..buatnye ade baby lagi..tak ke haru..

Aku call kakak sulong aku kat Bkt Kayu Hitam. Dulu dia guna agen sorang nih amik maid utk mak ayah aku. Agen nih member kakak aku le. Dah dua orang maid yg dia supply kat my mom. So far mmg puas hati lah. Aku minta kat agen tuh..jgn muda sangat, jgn tua sangat, jgn cantik sgt tapi jgn hodoh sgt, jgn le muka mcm hantu lak..karang aku yg takut memalam...

Agen tu check punya check, dia tak de stock available..kena tunggu bulan January....hah!!! mampus aku !!!!!! mcm mana nih..gelabah sekejap..Skrg nih, baru bln November, January baru dpt maid...abis tuh anak2 aku camna...

Then aku dpt satu number tipon nursery, pasted kat notice board umah aku. N*** Nursery, call then pegi tengok tempat...aikkkk.....ni bukan nursery, ni umah orang. Tak mcm nursery biasa org cakap nursery langsung...Ramai gak bebudak kat situ adelah dlm 8 orang. Umur dlm 1--8 tahun mcm tuh...Majority budak lelaki..ganaz2..masa aku pegi tuh, ade yg tgh tgk TV ade yg melompat.....eisssshhhhh..takut aku, karang anak dara aku tuh pun ikut ganas. Boleh ke akak nih nak jaga, Amani lak nak special attention...Masa pegi tuh aku bawak Anis, masa kat umah tuh, muka anis semcm je...takut kan budak2 jantan tu kot. Cakap kat dia, "nanti kakak (Anis bahasakan diri dia kakak) duduk ngan acik N*** ni ekk". Dia geleng kepala. Aku diam jelah..Then cakap kat akak tuh, nanti aku confirmkan balik...

Kat dalam kereta...cakap lagi sekali kat Anis.."nanti ibu ngan ayah pegi keje, kakak duduk ngan acik nih tau"...lagi sekali dia cakap taknak..Aku tanya le kenapa tak nak lak..kan ade byk kawan tuh...Then Anis cakap.."kakak takut ngan acik tuh.."...Hahh!!!!!!..pikir2 mungkin le kot, sbb masa akak tuh bukak pintu umah, dia berkemban ngan kain batik je...pastu baru amik towel cover badan, rambut dia pun menggerbang tapi idak le macam hantu, tp tak kemas lah..

Aku pun tak rela nak hantar anak2 aku kat situ...dah anis cakap mcm tuh..aku pun lagi le tak nak hantar diaorg kat situ...

Aku teruskan pencarian, ada sehari tuh aku berborak ngan sorang akak nih..dia kata dia memang tgh carik budak nak jagakan. Macam desperate gitu.. Anis ade masa tuh..tanya Anis, Anis kata ok...maybe akak ni pakai elok skit kot...tak berserabut...Tapi aku tak sempat nak pegi tgk2 umah dia. Dia dok kat tkt 6, sama block ngan aku..tp cakap kat dia, kitaorg nak hantar bebudak nih sementara je...sementara nak tunggu maid kitaorg sampai...dia kata ok...kita pun oklah.. Akak nih ada dua nak lelaki (lelaki lagi), umur 7 and 8 tahun kalu tak salah...

Tapi dalam masa yg sama, aku still pegi survey kat tempat2 lain..yg mahal, yg murah, nursery, tadika..ape-apelah yg berkenaan..so far dlm list kitaorg, samada akak yg kat tkt 6 ataupun satu babysitter kat Tmn Jaya Cheras. Akak ni dulu jaga anak2 abang ipar adik aku..aku tak kenal, hubby yg pg jumpa dia.. Setelah berbincang with hubby and dikira budget, tolak campur bahagi segala kos yg terlibat, time etc..kitaorg decided to antar kat akak tkt 6, tapi aku masih belum pegi tengok keadaan akak ni dan rumah dia..tawakal jelah..

Lebih kurang on 14/11/05, akak tkt 6 nih SMS, tanya aku nih confirm tak nak antar anak2 aku kat dia..aku kata aku comfirm le nak antar next two weeks, ari isnin (28/11/05). Dia kata ok...
Aku pun bercadang nak pegi umah dia ari Ahad tuh nak tengok2 gak le umah dia kan...

On 19/11/05 ari Sabtu, aku pegi umah akak tkt 6 tuh, tp dia takde kat umah..anak dia yg bukak pintu, pakai towel je..yg lagik sorang dok melalak kat dlm toilet..diaorang beritau mama pegi kedai, aku pun tunggu le kejap..Kejap tuh akak tuh balik, dia jemput masuk umah dia. Aku tgk umah dia ok, tak le berselerak..tapi aku rasa mcm tak selesa sbb anak buah dia dlm umur belasan tahun kot dok stare je kat aku, dah le mamat tu pakai towel je...dlm ati aku semacam le pulak mamat sorang nih..Anak-anak akak ni lak dua2 masih dok melalak dlm toilet tengah mandi..

Akak nih kata, dia mmg desperate nak jaga budak, sbb dia ada masalah kewangan skit. Aku paham, aku pun ade masalah tu jugak...Tapi satu je tak syok akak. nih, dia suka bercerita pasal keburukan akak kelantan nih. Dulu akak tkt 6 ni pernah jaga anak akak kelantan nih...semua dia cite, dari A - Z, aku diam jelah sbb akak kelantan nih aku kenal sgt. Dah selesai, aku minta untuk undur diri, mamat tu still stare aku...cepat2 aku blah..Dlm ati nih..risau..betul ke keputusan aku untuk antar anak2 aku kat akak nih...Tapi desperate punya pasal aku tawakkal...Balik cite kat hubby, tp dia diam...adelah benda yg dia pikirkan tuh..

Next two days, akak tkt 6 tu sms lagi, dia beritau yg skrg kat kampung, anak dia bersunat. But for sure on Monday 28/11/05 dia akan ade kat umah. Hari Ahad 27/11/05 tu dia akan bertolak balik dari kampung dia. Ape2 hal dia akan beritau aku.

Hari Ahad 27/11/05 dlm tengahari tuh, aku call le dia, nak beritau aku nak dtg umah dia, kali nih nak bawak Anis and Amani. Nak kenalkan bebudak tu kat dia...Tetiba dia kata dia kat kampung lagi. Anak dia yg baru bersunat tu tak berapa sihat.. ALAMAK!!!!!! dia kat kampung lagi... Bila tanya dia, kenapa akak tak beritau awal2, dia kata, "kan ari tuh kata nak start antar 1/12/05"....Adussss....... aku yg salah cakap atau dia yg salah dengar... Akupun kata " Kan ke ari tuh I dah beritau, ari isnin, minggu depan.. Dia jawap.."oh ye ke..tak pelah mlm ni jugak akak balik KL". Aku yg jadi serba-salah, takkan le nak paksa dia balik from Perak mlm tuh jugak...Then aku kata "tak pelah akak...1hb, ari khamis nilah i start hantar..."..Then dia ucap tima kasih....Then malam tu, dia SMS lagi, ucap lagi tima kasih sbb memahami keadaan dia...Oooookeyyyyy...aku paham...aku ni bukan kejam orang nye...

Dengan kulit muka yg agak tebal, aku call Ummi, tanya dia samada dia leh tolong jaga anak2 aku lagi tak sehingga 30/11/05. Ummi kata tak kisah....aku pun dgn muka tak malu antar le jugak..padahal last week tuh, dah siap salam2...nangis2 nak berpisahlah kenkononnye...Chehhh... wat malu aku je...

Tetiba ari, Rabu, 30/11/05, Akak tkt 6 called..kata dia tak leh nak balik KL lagi sbb anak dia masih tak sembuh2...mintak tangguh untuk jaga anak aku next week..maknanya 5/12/05.....Dia minta maaf bebyk and minta aku memahami dia...Aku dah panas...angin satu badan...cakap tarak serupa bikin....1hb nih Ummi dah takde, dah pindah..brg2 umah dia pon dia dah angkut..tinggal 2-3 barang je lagi...Abis tuh...anak2 aku macamana...

Aku beritau hubby, then hubby kata, "awak cuti jelah 1hb and 2hb tuh...weekend kita balik, antar bebudak kat seremban" My hubby pun dah angin..Dia nih lagik kepala angin....Seremban tuh umah mentua aku le..UWAHHHHH!!!!! sial le akak nihhhh (sorry ar guna ayat kasar skit), menyusahkan orang...nak org memahami dia...tp hati org dia tak paham...Takkan aku nak cuti lagik...dah, tak pasal2 pasal aku kena amik unpaid leave...sakit nye jiwa aku..sakit hati...rasa macam nak maki je dia tuh...main-main..ini belum start antar anak2 aku kat situ...entah2 nanti, kejap2 nak cuti, kejap2 anak dia sakit lak ke..byk alasan tak nak jaga anak aku...sapa nak jawap...Heeeiieiiiiiii sakit hati aku.......

Dengan berat ari aku pun setuju cadangan my hubby, anak2 tinggal kat Seremban.........tapi aku tak call akak tkt 6 tuh beritau...padan muka dia..

Then pagi 5/12/05, akak tuh call, dgn selambanya aku cakap aku tak jadi antar bebudak kat umah dia, sbb anak2 aku dah antar balik seremban..Dia terdiam..aku pun diam..kesian kat akak tuh, tapi aku lagik kesian sbb terpaksa berpisah ngan anak2 aku...

Skrg nih, akak nih kalu terserempak aku, dia wat tak nampak je...marah le tuh..entah2 dah berapa guni hal2 aku dia mengumpatkan, sbb nye adik dia yg dok kat floor aku pun dah buat2 tak nampak aku......harap2 tak le...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home