23 March 2006

happy holiday !!!!!!!!!!!!!!!!!

Gong Xi FaTT Choyy...29/01/06 and 30/01/06 ari cuti bersempena Chinese New Year, 31/01/06 pulak cuti bersempena Awal Muharram, then sambung lagi, 1/02/06 lak hari wilayah, so cuti panjang gile, sampai ari khamis, on friday tuh aku saje je amik cuti..sambung terus one week leave...huiyoooo syokk ar lepak kat umah..lepak ngan anak2, Amani, Sabtu 29/01/06 tuh aku dah balik amik Amani.

Sebelum nih, agen indonesian maid yg kat kedah tuh adelah antar satu biodata maid. Aku tengok...mak aihh....muka garang gile...ishhhhkk takut aku..badan besar lak tuh, kang dia telannye anak aku hidup2.., bila hubby tengok dia pun kurang bersetuju, lagipun maid nih dah lebih had umur yg kitaorg mintak..dia dah tua skit ar. Discuss punye discuss..tak nak lah amik maid nih, kitaorg returned balik the biodata.

Semingu lepas kitaorg reject biodata tuh, agen tuh called beritau stock baru memang takde buat masa nih orang-orang dia kat Indon tak leh nak buat individual passport sbb kena freeze. Indonesian goverment freezed new passport application..Ah...sudah...macam mana nih, then dia kata, dia akan pulangkan dulu duit deposit yg kitaorang dah bagi kat dia sebab dia tak berani janji bila dia akan dapatkan maid utuk kitaorang.

Takpelah, my hubby tanya kawan-kawan dia yg jadi agen maid nih, tapi mahal skit lah compare tu agan kat Kedah nih. Tak pelah, dah terdesak nye pasal. Ada satu ari tuh kawan my hubby called kata dia ade sorang indon nih, tapi dah berumur skit, dah pernah kerja kat Malaysia nih. Kalu nak dia akan process secepat mungkin then next week dah leh amik...wahhh!!!!!!...cepat and efficient..tapi dia dah berumur sikit...ada suami and sorang anak kat Indon. Aduhh!!! Macamana nih, kita terdesak dah nih.. Pikir nye pikir, hubby kata, kita pegi tengok orangnya dulu, kalu ok, tua pun tua lah..amik jelah. Asalkan pandai jaga budak sudah...

Aku tak nak masuk campur hal pilih-memilih maid nih, aku serah hal nie bulat-bulat kat hubby. Dia yg pegi tengok biodata and do everything. Karang kalu aku masuk campur, lagi 3 bulan pun belum tentu kitaorg dapat maid. So aku cakap kat hubby.."The decision is on you..i trust you.."

Bila sampai masanya, ari tu ari khamis, hubby pegi amik maid tuh kat umah kawan dia. Hubby kata dalam keta, maid tuh diam je. Aku and anak-anak kat umah, Amani tak berapa sihat so malas le nak kluar tengah hari buta tuh. Sampai je hubby ngan maid tuh kat umah, hubby introduce dia kat kitaorang yg kat umah. Anis tersengih-sengih tengok maid tuh, Amani tengok je tapi tangan dia semakin kuat rangkul tengkok aku..takut kot...

Dok sembang-sembang, aku tanya nama dia..the dia kata Jas&*^#... hah!!! nama ape...Jas&*^$...tiga kali aku tanya nama dia..yg aku dapat tangkap, Jas.., aku tak paham sebenarnye, dia cakap slang jawa abis..Berasal dari Surabaya..Dah tiga kali aku tanya, still tak dapat tangkap nama dia, aku tanya la, "nak panggil apa kat kamu"..dia kat "Jes, cukup"..ooooo...JES....hehehe konfiden je aku. Dah puas berborak, aku masuk bilik, hubby kat dalam bilik, aku tanya le hubby, ape nama bik tuh, aku tak dapat tangkap nama penuh dia...the hubby kata, dia pun tak tahu..tak paham..hahahhahahha...kitaorang gelak...JES pun JES lah... Bila tengok balik permit ngan passport dia, barulah aku tahu JESIYEM...nama penuh dia..

Dah tunjukkan bilik dia semua, dia dok kat depan ngan aku and anak-anak. Dia ajak Anis main and bersembang. Nampak gaya macam Anis leh get along ngan dia lah..tapi masalah kat Amani. Bila Jes tengok je muka Amani, Amani akan buat muka mencebik dan terus menangis. Hah!!! sudah...sampai malam pun Amani still macam tuh, Jes lansung tak leh pegang Amani. Si Jes nih ade gak la nak cuba mendekati Amani, tapi failled. Anis seems ok ngan bik nih. Kejap-kejap panggil Jes tuh..bik, kejap-kejap panggil Acik..lantak le Anis..asalkan kau selesa and tak buat hal.

Hari Jumaat tuh, kitaorang packed barang semua, balik Senawang. Nak kenalkan kat mentua aku and actually nak suruh mak mertua aku train dia masak...hehehee...kalu harapkan aku yg ajar dia masak, mau aku suruh dia pegi training kat kedai Sri Kelantan kat bawah umah aku tuh...hahahahahha....

Amani ? uwahhh...macam tuh juga...nampak Jes tuh macam nampak hantu.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home