21 April 2006

Dewan Bedah - Tingkat 2 HUKM

Sampai kat dewan bedah, nurse tanya, siapa yg nak masuk dalam bilik bedah teman Amani sampai Amani tidur selepas dibius...Hubby tanya aku, "you nak masuk ke, but promise me you kena kuat semangat"..and i said.."i'm Ok, i akan temankan Amani"..Then nurse suruh aku tukar baju and seluar. Aku kena pakai baju n seluar warna purple and cover kepala putih...selipar pun kena pakai selipar jepun yg disediakan...Tengah salin baju tuh, adik aku called, dia tanya direction. Keluar dari bilik salinan tuh, aku nampak adik and Kak Yati ade...terus aku terkam diaorang, kak yati peluk aku ambil bagi kata2 semangat. Adik pun sama...Hubby tengah dukung Amani tengok je..

Kejap tuh nurse panggil, hubby peluk cium Amani, followed by Kak yati and adik...Aku ikut nurse masuk satu pintu automatik, jalan, jumpa pintu automatik lagik, jalan and lagik pintu, then baru samapi another tempat mcm reception counter...Kat situ tulis stesen Nurse...kat situ aku nampak dua katil patient lain...kiranya kat sini tempat beratur nak masuk bilik bedah le...bilik menunggu...kat situ sejuk ya amat, perut aku menggigil-gigil..may be sebab sejuk sangat lagipun perut aku kosong, menggigil sebab takut pun ade...nurse-nurse kat situ semuanya baik-baik and peramah...

One by one patient yg menunggu, ditolak masuk ke bilik bedah..and ade jugak baru dihantar dari stesen nurse yg luar..Bila tiba masa Amani, aku dukung je Amani masuk bilik bedah tu...Pakar bedah dah ready, ada 4 nurse tengah siap-siap kan kelengkapan, ade 3 lagi doktor termasuk seorang doktor india pompuan tuh..Semua orang kat dalam bilik bedah tuh bertutup mulut ngan mask..Amani lak, bila dah tengok semua orang bertutup macam tuh, dia jadi takut...dia peluk aku erat2..Then pakar bius tuh suruh baringkan Amani atas katil..memula Amani OK lagik, tapi bila Doktor tu start pegang dia, dia dak melonjak-lonjak..meronta-ronta...sedih nye aku tengok Amani..tak semena-mena air mata aku berguguran jugak setelah bertahan punyalah lama..

sambil Amani baring, aku peluk Amani, doktor tu cekupkan mask oksigen kat hidung mulut Amani, Amani meronta-ronta, tak sampai 1 minit, mata Amani dah putih and dia pun tertidur...sempat jugak aku bacakan ayat kursi ngan aku mengucap2 kalimah shahadat kat telinga Amani..tah le aku pun tak tau kenapa...Bila Amani dah tertidor, Doktor pun suruh aku keluar. Tapi doktor tu kata..."you may kiss your daughter before you go"..apa lagi aku peluk and cium Amani puas-puas sebelum aku kluar..sambil menangis aku mintak ampun kat Amani...rasa macam tak nak lepaskan Amani..

Nak kluar dari bilik bedah ke stesen nurse yg first pun aku leh sesat..bukannya ape..banyak sangat pintu and kepala aku terasa terawang-awang..rasa jiwa aku kosong sangat..sambil menangis aku jalan kluar and nurse kat counter memula tuh kata hubby and my sisters tunggu kat luar..aku pun jalan kluar terus tuju hubby and aku menangis sepuas-puasnye....mungkin hubby paham keaadaan aku masa tuh, dia just peluk aku without saying anything..

Bila aku dah reda skit..hubby ajak kitaorang semua pegi minum kat cafe, lagipun operation Amani amik masa lebih kurang 3 jam..

Hubby belikan hot mocca and sandwich..tapi aku tak termakan pun, tak berselera langsung..dalam 15 minit mentua aku sampai dari Seremban..diaorang terus ke cafe je..sementara menunggu..lebih kurang dalam pukul 11 pagi, kitaorang naik balik ke ruang menuggu kat dewan bedah di tingkat dua..masa tu mak aku pun sampai dengan kak piza and laki dia. Mak aku terus menangis sambil peluk aku...hehhehe...aku pun start balik le kesyahduan aku tuh...aku pun duduk je bawah ketiak mak aku..hubby aku balik amaik anis and maid aku, adik ipar aku (Day Nye) ngan laki dia sampai, kakak aku yg keje DBKL, Kak Da pun sampai...kira nye ramailah datang...berkampung kitaorang kat depan dewan bedah tuh...

Memang betul ungkapan..Penantian itu satu penyiksaan...aku memang setuju, setuju sesangat...sakit jantung aku menunggu Amani keluar dari bilik bedah...terseksa jiwa dan raga aku...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home