21 April 2006

Pediatric Intensive Care Unit (PICU)

Aku, hubby and mentua yang menemani Amani ke PICU, tapi kitaorang tak leh masuk pun. Mak and sisters aku semua dah balik le dulu. Kesian kat mak aku kena jalan jauh..dah le kaki dia sakit, itu yang kitaorang suruh diaorang bawak balik mak dulu, penat dah dia..

Kat PICU, bila nurse dah settled semua, nurse panggil aku masuk, tapi tak leh wat bising. Tengok Amani kesiannye dia...wayar berselirat kat badan, kaki and tangan. Dengan oksigen tak cabut lagik..Ya Allah....seksanye aku tengok anak aku nih...Tapi aku lega, lega seleganya tengok Amani selamat..

Kat PICU nih, setiap kali nak masuk and keluar kena basuh tangan dulu. Hanya 2 orang je yang boleh ade kat dalam everytime..masa lawatan tak de had. Budak bawah 12 tahun tak leh masuk. Parent tak leh nak teman tido malam kat situ le...

Prof Ben nasihatkan Amani jangan diganggu dulu, so lepas tengok Amani kat PICU tuh, kitaorang pun balik le...masa tu kepala aku rasa ringan sangat..macam hilang bebanan kat kepala aku, walaupun masih ade risiko2 yang Amani terpaksa lalui..aku pasrah..

Malam tuh dalam pukul 8.30 malam, aku ajak hubby pegi tengok Amani. Amani tengah tido. Nurse beritau yang Amani demam sikit and petang tadi Amani dah sedar. Sedar sikit le sebab ubat bius masih ada. Oksigen masih belum dicabut.

Katil depan Amani, ade sorang baby gak...dah 3 bulan kat PICU, dia ade heart problem, ciannyee....

Lebih kurang 15 minit kitaorang pon balik. Since aku tak leh teman Amani kat ward, malam tu aku tido kat umah. Anis suka sangat, yelah, dah berapa malam dia asyik tidur ngan ayah je...

Next day tu, mak and kakak2 aku semua nak datang umah aku, diaorang nak pegi melawat Amani coz the next day tu diaorang dah nak balik Baling. Early morning, lepas hantar hubby pegi keje, opis hubby kat Bdr Tun Razak je, aku terus pagi HUKM. Masuk je PICU tuh aku tengok ade TV depan katil Amani...wahhh terror anak aku nih..dah boleh layan cartoon. Amani dah sedar, dah merangkak pun..tapi oksigen and wayar lain still berselirat le..Amani nampak sihat tapi still looks lesu. Mata dia pun macam mata Garfield je, amata kuyu le tuh.. Bila dia nampak aku, dia tengok je and bila aku angkat, first thing yang dia buat is..dia tampar pipi aku..huwahhhhh....mesti dia marah kat aku, tapi aku happy coz dia still kenal aku..hehehhehe...

Doktor beritahu, if Amani stabil they will remove the oksigen soonnest possible and she will be transfer back to normal ward, PEAD 3.

Lepas main kejap dengan Amani, dia tertido and aku pun balik umah. On the way back tuh, aku pegi beli sate Hj Samuri kat R & R Awan Besar, saje je nak jamu mak and adik-beradik aku sambil bersedekah sebagai tanda kesyukuran. Alhamdullilah semuanye selamat...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home